HANS FEIBUSCH
Hans
Nathan Feibusch, geboren am 15. August 1898 in Frankfurt
am Main gestorben am 18. Juli 1998 in London, war ein deutscher
maler. Wandgemälde
und fresken von Feibusch findet man in Portmeirion
an den gebäuden Anchor, Arches, Lady's Lodge, dem
Hotel sowie im Pantheon.
LADY'S LODGE -
WAHRSCHEINLICH VON ALLEN DAS AUFFÄLLIGSTE;
ÜBER DEM FENSTER VON LADY'S LODGE AM BATTERY SQUARE
Feibusch
studierte malerei als schüler von Karl Hofer an der Berliner
Hochschule der Künste. Seit 1925 lebte er wieder in Frankfurt,
wo er sich dem Frankfurter Künstlerbund anschloss und im dortigen
Karmeliterkloster ein atelier bezog. 1933
wurde er als Jude aus dem Frankfurter Künstlerbund ausgeschlossen.
Feibusch
ANCHOR - SZENE MIT NEPTUN
entschied sich zur Emigration nach Großbritannien, wo ihm
die einreise durch seine britische ehefrau erleichtert wurde. Von
den Nationalsozialisten wurden Feibuschs werke auf der ausstellung
"Entartete Kunst" in München, zusammen mit
arbeiten von Jankel Adler und Marc Chagall, unter der überschrift
"Offenbarung der jüdischen Rassenseele" gezeigt.
ARCHES - SEITLICHE AUSSENWAND |
In Großbritannien, wo er sich zunächst als gebrauchsgraphiker
betätigte, wurde er besonders für seine großformatigen
wandmalereien in kirchen bekannt. Für die kathedrale von Chichester
schuf Feibusch ein wandgemälde der taufe Christi. Fresken
weltlichen charakters finden sich im Civic Center von Newport sowie
in Portmeirion, dem Feibusch verbunden war, seit er 1925 den auftrag
zu einer büste von Bertram
Clough Williams-Ellis erhalten hatte. Seine arbeiten sind stets
gegenständlich, er entwickelte jedoch sehr früh einen
schon expressionistischen gebrauch von farbe und eine intensität
in seiner vision, die sein werk zeit seines lebens auszeichnete.
Feibusch nutzte die farbe
zur hervorhebung von bedeutung, besonders
mochte er orange gegenüber pink und
GATE HOUSE - DECKENGEWÖLBE (BILD: MARC CHRISTIANSEN)
HOTEL - SEITLICHE WAND ÜBER DEM EINGANG
zitronengelb gegenüber
blau. Seine kompositionen meist locker gruppierter figuren sind
beinahe neoklassich in ihrem arrangement und manierierten posen.
Die figuren haben oft den hauch des ätherischen um sich, gerade
als ob sie der schwerkraft trotzten.
PANTHEON - INNENWAND, "THE NEW ARRIVAL"
AUS ANLASS DES RITTERSCHLAGS FÜR SIR CLOUGH WILLIAMS-ELLIS
(auszüge und übersetzung aus Wikipedia, April 2013)
HANS FEIBUSCH WEBSITE
BBC-FOTOGALERIE MIT FEIBUSCH-GEMÄLDEN (APRIL 2013)
PORTMEIRON: BAUTEN IN BILDERN
HANS FEIBUSCH
Hans Nathan Feibusch (born in Frankfurt am Main, Germany, 15 August 1898, Germany, died 18 July 1998, in London, England, was a German painter and sculptor who lived and worked in Britain for much of his career, having escaped the Third Reich. Thanks to his wife being British he became a British citizen in 1938.
LADY'S LODGE -
PROBABLY THE MOST STRIKING OF ALL;
ABOVE LADY'S LODGE WINDOW ON BATTERY SQUARE
Feibusch's Portmeirion murals can be found at Anchor, Arches, Lady's Lodge, the Hotel and in the Pantheon.
ANCHOR - NEPTUNE SCENE
Feibusch was born to Jewish parents and studied in Paris under Andre L'Hote. He was becoming successful as an artist when the Third Reich made his life in Germany impossible. He was one of the artists exhibited in the 1937 " Degenerate Art" Exhibition ("Entartete Kunst") put on by the Nazis to highlight the modernist trends in art they opposed. Feibusch was one of a minority of artists included whose work was relatively conservative, and he was probably included for his Jewish heritage. His works in that exhibition, now lost, were two paintings of angels.
ARCHES - OUTER SIDEWALL
|
He worked in a number of Anglican churches, his largest single work, alongside a set of paintings depicting the Stations of the Cross. He carried out several murals in the village of Portmeiron in Wales as a result of his friendship with Clough Williams-Ellis, and his portrait of Ellis is held in the National Portrait Gallery. His work was always representational but he developed early on an Expressionist use of colour and intensity of vision that distinguished his work throughout his long career. Feibusch used colour to accentuate intent and meaning. He especially liked orange against pinks and acid yellow against blues. The composition, often of closely grouped figures, are almost neo-classical in their arrangement and mannered poses. His figures often have an ethereal quality, as though defying gravity.
GATE HOUSE - CEILING (PHOTO: MARC CHRISTIANSEN)
HOTEL - OUTER SIDEWALL ABOVE ENTRANCE
PANTHEON - INNER WALL, "THE NEW ARRIVAL"
CREATED WHEN SIR CLOUGH WILLIAMS-ELLIS WAS GIVEN THE KNIGHTHOOD
(text excerpts from Wikipedia, April 2013)
HANS FEIBUSCH WEBSITE
BBC PHOTO GALLERY OF FEIBUSCH PAINTINGS (APRIL 2013)
PORTMEIRON: BUILDINGS IN PICTURES (GERMAN) |